קרדיט תמונה FREEPIK

כאשר אתם מגיעים למכולת או לסופר ורואים ענבים על גבי המדפים, אתם יכולים להיות בטוחים שמדובר בענבים הראויים למאכל. כמובן שיש הבדלים בין הזנים הירוקים, האדומים והשחורים, ולא פעם יש הבדל במידת הבוסר והבשלות ביניהם – אבל העיקרון זהה – הם טובים וראויים למאכל. אך האם זה אומר שכל זני הענבים הם כאלו? התשובה שלילית.

אז אילו ענבים אינם ראויים למאכל

קודם כל כאשר מדברים על ענבים שאינם ראויים למאכל אין הכוונה היא שאסור לאכול אותם מסיבות בריאותיות, שיש בהם חומרים המזיקים לגוף (רק נציין שאת הענבים תמיד כדאי לשטוף, כמוט את כל הפירות והירקות, על מנת להסיר חומרי הדברה שאולי דבקו בהם). הכוונה היא פשוט לענבים שמיועדים להפקת יין בכרמים ולא למאכל, וישנם הבדלים בסיסיים בין הזנים האלו. למעשה, מרבית הענבים בעולם מגודלים בכלל לצרכי הפקת יין, ולשם כך עליהם להציג תכונות שונות מענבי המאכל.

ענבי היין גדלים על אשכולים יותר צפופים, הם נוטים להיות קטנים יותר, פחות מתוקים, עם קליפות יותר עבות, עם רמת חומציות יותר גבוהה, ולרוב גם עם חרצנים. אגב, הם יותר מתוקים מכיוון שצריך להמתין עד לרמת השיא של הסוכרים כדי שניתן יהיה להפיק מהם יין טוב, וזאת בניגוד לענבי המאכל שאפשר לקטוף וליהנות מהם גם לפני השיא. יש לציין כי יינות ניתן בהחלט להפיק גם מענבי מאכל, אבל ענבי היין פחות טעימים לחיך למרות שניתן לאכול אותם. למעשה, סביר להניח שאתם מכירים חלק מהשמות של ענבי היין, ביניהם מוסקט, ריזלינג ושרדונה בזנים המרכיבים את היינות הלבנים, וכן מרלו, קברנה סוביניון ושיראז כזנים המרכיבים את היינות האדומים.

כמה מילים על זני המאכל

קודם כל, אם אתם תוהים לגבי זנים ראויים או ענבים לא ראויים למאכל מכיוון שאתם מתכוונים לשתול גפן בבית, פשוט שאלו במשתלה ותקבלו תשובות ברורות. בנוסף, זכרו שישנה אפשרות לטעת גפן שבכלל לא נותנת פירות אלא רק הצללה, אם אינכם רוצים להתמודד עם הלכלוך והחרקים המגיעים אל הענבים בעונת ההבשלה. ובאשר לזני המאכל, רק בישראל מגדלים כמה עשרות כאלו וניתן לחלקם עקרונית לפי צבע: ירוק, אדום ושחור. על הזנים הירוקים נמנים בין היתר טימפסון, ארלי סוויט, אוטם קריספ, תומפסון, סופיריור וחלוואני. על הזנים האדומים נמנים בין היתר רד גלוב, קרימסון, סקרלוטה ופליים, ואילו על השחורים נמנים למשל אוטם רויאל, ארלי מידנייט, מיסטיק דרים, סייבל ואדורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *